A escassez de contêineres em 2021 impediu que o Brasil batesse o recorde de exportações de maçãs dos últimos 13 anos, além de ter de impor barreiras aos embarques da safra 2022, que começa a ser colhida no final de janeiro.
Segundo especialistas, as exportações poderiam ter sido 30% maiores. Outro fator, foi a concorrência com outras culturas, especialmente as commodities, o que impediu um avanço maior das exportações, que foram favorecidas pela boa demanda externa e pelo câmbio.
O Brasil abriu as exportações para a Colômbia no meio do ano, o que viabiliza embarques também no segundo semestre. A gigante Índia, cujo mercado foi aberto há apenas três anos, mostrou grande apetite pela maçã brasileira e se tornou o destino principal da fruta, desbancando Rússia e Bangladesh. A previsão é que a Índia eleve mais as compras em 2022.
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[ENG]
Lack of containers impedes apple’s export record
The shortage of containers in 2021 prevented Brazil from breaking the record for apple exports of the last 13 years, in addition to having to impose barriers to shipments for the 2022 harvest, which begins to be harvested in late January.
According to specialists, exports could have been 30% higher. Another factor was competition with other cultures, especially commodities, which prevented a greater advance in exports, which were favored by good foreign demand and the exchange rate.
Brazil opened exports to Colombia in the middle of the year, which also makes shipments possible in the second half of the year. The giant India, whose market was opened just three years ago, showed a great appetite for the Brazilian apple and became the main destination for the fruit, overtaking Russia and Bangladesh. The forecast is that India will increase purchases further in 2022.
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